Rosa band - originalet sedan 1992

I Sverige säljs två olika rosa band. Om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancer, är det Bröstcancerförbundets rosa band du ska köpa. Vårt band är den internationella symbolen för bröstcancer och alla intäkter går till vårt arbete med att bekämpa bröstcancer.

Publicerad 4 oktober 2021

Rosa_bandet_pa_rosa_tonad_platta.2e16d0ba.fill-1600x800.jpg

Två olika band, två olika fonder – om det rosa bandet

Symbolen för bröstcancer – det rosa bandet – är internationell med ursprung i USA. Pink Ribbon, som det rosa bandet heter på engelska, startades 1992 av Evelyn Lauder, från kosmetikföretaget Estée Lauder, som själv fick bröstcancer. Hon startade Pink Ribbon för att ge uppmärksamhet åt bröstcancer. Sedan dess har det rosa bandet vuxit till en internationell folkrörelse. Världen över ägnar organisationer, företag och privatpersoner oktober månad åt bröstcancerfrågan.

En fråga - olika rosa band

Under kampanjen i oktober säljer både Cancerfonden och Bröstcancerfonden rosa band. Båda organisationerna arbetar för att förbättra forskningsmöjligheter och information och opinionsbildning. Bröstcancerfonden arbetar dessutom med patientfrågor och patientrelaterat stöd och utbildning. Originalbandet – Bröstcancerfonden enfärgade cerisa band – har haft samma utseende sedan starten. Bröstcancerfonden har sedan samarbetet med Estee Lauder började 1994 som enda organisation i världen haft tillstånd att sälja det.

Bröstcancerfonden band

Bröstcancerfonden band är ceriserosa och säljs till förmån för Bröstcancerfonden och de lokala bröstcancerföreningarna. Banden kan köpas hos bland andra Apoteksgruppen, Lloyds Apotek, Kronans Droghandel samt hos lokala bröstcancerföreningar. Bröstcancerförbundet rosa band kostar 20 kronor. Intäkterna från bandet går till Bröstcancerfonden och forskning relaterat till bröstcancer.

Cancerfonden band

Cancerfonden tar varje år fram ett nytt, designat ljusrosa band.
Pengar som samlas in till Cancerfonden går till cancerforskning. Cancerfonden får ansökningar om forskningsmedel för all form av cancer och det är de ansökningar som anses bäst som får medel. Det innebär att Cancerfondens rosa band inte säljs enbart till förmån för bröstcancer.