Intervju med Professor Laszlo Tabár

uppdaterad 26 september 2020

Professor.png

Klicka här för att öppna intervju av Simon Häger

BCF Dalarna vill dela en intressant och viktig artikel på engelska som Simon Häger skrivit på Sectra. Både Simon Häger och Professor Laszlo Tabár har gett sitt medgivande att vi får publicera artikeln på våra sociala medier.

Artikeln presenterar bl a statistik som visar skillnad på dem som går på screening och de kvinnor som väljer att inte gå. Vinnarna är helt klart kvinnor som får sin cancer upptäckt i ett tidigt skede via screening och självundersökning.

Professor Tabár säger också att i Corona tider har många kvinnor slutat att gå på mammografi, det är viktigt att de fortsätter gå på screening regelbundet. Just nu håller Laszlo Tabár på att publicera mycket fina resultat från mammografi hälsoundersökningen. Han är stolt över att kunna säga att bröstcancerdödligheten minskat med 60% i Dalarna för bl a de kvinnor som deltar i screeningen regelbundet. Det är glädjande nyheter.

Det är en nedkortad version av professor Laszlo Tabárs intervju som Simon Häger gjort:

Ny forskning: mammografin har halverat dödsfallen för kvinnor med bröstcancer i Sverige

Om du vill läsa mer, besök:

The story of mammography screening in Sweden, and how the latest research shows it has halved breast cancer death in women

Screenshot 2020-09-26 at 13.27.59.png

Screenshot 2020-09-26 at 13.28.10.png