UPPROP: MAMMOGRAFI FÖR ÄLDRE

UPPROP: MAMMOGRAFI FÖR ÄLDRE! Nu på onsdag, den 26 juni klockan 12.00 webbsänds också vår paneldebatt i Almedalen där vi diskuterar denna fråga med bland annat politiker. Här är direktlänken till webbinariet: https://almedalsveckanplay.info/70857

Publicerad 25 juni 2024

6_anwVVj5

Var fjärde bröstcancer hittas hos en kvinna som är över 75 år. Trots detta har Socialstyrelsen beslutat att äldre kvinnor inte ska kallas till mammografi. Nu lanserar Bröstcancerförbundet en namninsamling för att slopa åldersgränsen för bröstcancerscreening.

– Alldeles för många av våra äldre medlemmar berättar om svårigheter att få remiss till mammografi, till och med när de själva upptäckt en knöl. Det är inte rimligt att sluta kalla till mammografi samtidigt som fler äldre dör av sin bröstcancer, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Skriv under!

upprop-alderism | Bröstcancerförbundet (brostcancerforbundet.se)

För äldre kvinnors rätt till mammografi.

Enligt Socialstyrelsens rekommendationer kallas inte kvinnor till mammografi efter att de fyllt 75 år. För att ändra på detta lanserar Bröstcancerförbundet en namninsamling så att alla äldre kvinnor som vill fortsätta gå på mammografi ska ha rätt till det.

Tidig upptäckt av bröstcancer förbättrar överlevanden och ger möjlighet till lindrigare behandling. Därför kallas alla kvinnor mellan 40–74 till mammografi vartannat år. Bland de kvinnor som regelbundet går på mammografi har dödligheten nära halverats sedan bröstcancerscreening infördes.

"I dag dör äldre kvinnor för att deras bröstcancer upptäcks för sent".
Susanne Dieroff Hay

Kvinnor lever i dag i genomsnitt fem år längre än när bröstcancerscreening infördes. Var fjärde bröstcancer hittas hos en kvinna över 75, deras tumörer är större och hittas i ett mer avancerat stadie av sjukdomen.

– I dag dör äldre kvinnor för att deras bröstcancer upptäcks för sent. Äldre kvinnor har också rätt till screening som kan förlänga liv och öka livskvalitén vid tidig upptäckt, säger Susanne Dieroff Hay.

Skriv under!

upprop-alderism | Bröstcancerförbundet (brostcancerforbundet.se)

SKRIV UNDER!

För äldre kvinnors rätt till tidig upptäckt.

Under 2022 utredde Socialstyrelsen en höjd åldersgräns för bröstcancerscreening. Eftersom det inte existerar några studier om bröstcancerscreening för äldre kunde man inte bevisa att bröstcancerscreening skulle minska dödligheten hos äldre. Därför beslutade Socialstyrelsen att behålla den övre åldersgränsen på 74 år. Inför sitt beslut tog Socialstyrelsen inte ställning till annan data. Man efterlyste inte heller nya studier eller pilotprojekt med kvinnor över 75 för att skapa underlag för en ny prövning.